światła rowerowe

Wymagania dotyczące światła rowerowego

Co dziwne, cena nie jest czynnikiem decydującym o wyborze światła rowerowego. Aby lampa prawidłowo spełniała swoją funkcję, zapewniając skuteczne i komfortowe dla oka oświetlenie, musi spełniać szereg istotnych parametrów technicznych. Zapoznając się z tymi cechami i rozumiejąc zawiłości światła rowerowego, można łatwo znaleźć dobrą i funkcjonalną czołówkę nawet w budżetowym segmencie cenowym.

Jakie są wymagania dotyczące oświetlenia rowerowego?

Światła rowerowe to nie tylko lampki, która świecą „mocno i długo”, ale też całkiem poważny sprzęt, bez którego nie da się komfortowo i bezpiecznie jeździć po ciemku. Aby to zrozumieć, przyjrzymy się podstawowym wymaganiom stawianym dobrej lampce rowerowej.

  1. Oświetlony obszar powinien być taki, aby przy prędkości 20 – 25 km/h rowerzysta miał czas na reakcję na przeszkody i bezpieczne wykonanie manewrów. Dostrzeganie w ostatniej chwili wybojów i innych przeszkód na swojej drodze na niewiele się zda, bo nie zdążysz ich ominąć.
  2. Dla komfortowej jazdy w ciemności reflektor powinien oświetlać powierzchnię drogi w odległości co najmniej 5 do 30 m. Dużym atutem będzie obecność świateł przeciwmgielnych.
  3. Plama światła musi być owalna o jednolitym poziomie jasności na całej powierzchni.
  4. W dobrym reflektorze szczególną uwagę należy zwrócić na reflektor. Dzięki specjalnej konstrukcji zapewni jednocześnie jasny punkt na drodze i delikatniejszą poświatę na wysokości i z boku.
  5. Skupiając się na parametrach świetlnych lampki rowerowej, nie należy zapominać o następujących ważnych kwestiach — ochrona obudowy (wodoodporność i pyłoszczelność, odporność na uderzenia), specyfika baterii, funkcjonalność i niezawodność mocowania.

Jak widać z powyższego, naprawdę dobre i funkcjonalne światła rowerowe powinny spełniać bardzo poważne wymagania. Poniżej omówimy bardziej szczegółowo najważniejsze cechy.

Żarówka, halogen czy LED?

światła rowerowe

Efektywność lampki rowerowej zależy przede wszystkim od rodzaju zastosowanego źródła światła. Producenci nowoczesnych reflektorów niemal całkowicie zrezygnowali ze stosowania klasycznych żarówek na rzecz żarówek halogenowych i diod LED, które charakteryzują się większą wydajnością.

Sprawność energetyczna lampy określana jest przez stosunek strumienia świetlnego do poboru mocy. Na przykład zwykła żarówka, pobierająca 1 wat mocy tworzy strumień świetlny o wartości około 12 lumenów, lampa halogenowa — 25-30 lm/W, a ksenon — 90 lm/W. Niekwestionowanymi liderami w tej materii są diody LED. Modele najnowszej generacji są w stanie wytworzyć nawet 180 lumenów na 1 wat poboru mocy.

Moc strumienia świetlnego i długość wiązki

Moc strumienia świetlnego jest główną cechą, określającą jasność światła rowerowego (mierzoną w lumenach). To jest główny punkt ciężkości wyboru światła. Wszystkie lampki rowerowe można podzielić na cztery grupy w oparciu o ich strumień świetlny:

  1. Słabe (nie więcej niż 200 lm) — to najtańsze opcje, które nie są w stanie zapewnić długości wiązki wymaganej do komfortowej jazdy w ciemności. Takie modele lepiej kupić jako latarkę „na wszelki wypadek”.
  2. Średnie (250-500 lm) — taka latarka jest w stanie zapewnić akceptowalną długość wiązki światła (15-35 m) do komfortowego ruchu w nocy.
  3. Duża moc (500-1000lm) — są to profesjonalne lampki rowerowe, zdolne do świecenia 50-200 m przed siebie.
  4. Ultra mocne (ponad 1000 lm) — te światła rowerowe są porównywane do reflektorów samochodowych, które mogą świecić 500-700 m przed nami.